6 успешни тактики, чрез които да се отличиш от останалите кандидати
Съвети от специалиста в подбора на кандидати - БАБ Консулт ООД.
“Защо наеха него, а не мен? Какво не ми достигна? Имам нужния опит, квалификации, образование…, не разбирам какво стана!” Вероятно тези думи се изричат доста често от хора, които не са успели да спечелят своето място в компанията, в която са кандидатствали на работа. Но да имаш перфектното CV вече не е достатъчно, за да привлечеш вниманието на интервюиращия и компанията като цяло, защото тези хора вече са прочели стотици прекрасни CV-та и продължават да четат всеки ден. Остава единственият вариант - да ги впечатлиш на първото интервю. В тази статия ще ти представим 6 успешни тактики, чрез които да се отличиш от останалите кандидати, както и мнението на специалистите по подбор на BAB Consult , които разговарят с кандидати всеки ден и много добре знаят кои са онези неща, които могат да убедят интервюиращия, че ти си точният за тях.
1. Проучи къде отиваш
Нека приемем интервюто за работа като първата среща. На първа среща отиваш, когато знаеш, че другия човек има интерес към теб, както и ти към него. Направил си си “предварителното проучване” за него в социалните мрежи: на колко години е, от къде е, къде е учил\учи, какви са неговите интереси. И когато моментът на първата среща дойде, ти си готов да впечатлиш човека срещу теб с това, че си проявил интерес към него и най-вече - че си помислил за него. Сега, нека се върнем към интервюто за работа, за което сме склонни да твърдим същото. Колкото повече се интересуваш от компанията, в която искаш да работиш, проучил си кои са, къде се намира офисът им, индустрията, в която оперират, профилите им в социалните мрежи, прочел си някоя статия за тях, разгледал си уебсайта им…и го споделиш на интервюто, толкова повече ще впечатлиш интервюиращите. Друга полезна идея, която можем да ти дадем е - докато ги проучваш, да си направиш лист от ключови думи, които те често използват. Тези ключови думи ще ти помогнат да придобиеш представа първо - за тяхната индустрия, второ - за самите тях - какъв е начинът им на изразяване (brand tone of voice).
2. Изгради личния си бранд
Може би вече знаеш това, което ще ти кажем, но все пак искаме да ти напомним - специалистите по подбо преглеждат профилите ти в социалните мрежи подробно (най-често LinkedIn). От тук следва, че колкото по-добре изглеждат, толкова по-привлекателен ще си за интервюиращите.
Все пак ти се познаваш най-добре, следователно кой би те промотирал по-добре от теб самия?
Определи своите USP (Unique selling points), тоест: кои са онези умения и качества, които притежаваш и биха те направили идеалният кандидат? След това, използвайки своите USP, напиши кратко въведение за себе си навсякъде - в профилите ти онлайн и в автобиографията ти например. Това ще ти послужи като реклама и причина HR-мениджърите да продължат да четат нататък.
На второ място - бъди активен в социалните мрежи, най-вече в LinkedIn. Убеди се, че си попълнил всички графи, като “опит”, “образование”и “умения” подробно и ясно, така че да те представят в най-добрата ти светлина.
Ангажирай се с други хора от индустрията, в която искаш да се развиваш. (това ще ти донесе само плюсове - едновременно изграждаш личния си бранд в дигиталното пространство, научаваш нещо ново и създаваш нови контакти)
3. Ти вече работиш там!
Бъди отдаден така, сякаш вече работиш там! Помисли за това какви задачи би имал да изпълняваш, какво ще се очаква от теб през първите 3 месеца, какви качества биха били подходящи за тази позиция и дали ги притежаваш. Мислено си разработи план и не се притеснявай да го споделиш на интервюто. Отдадеността се цени високо и впечатлява!
Започни да показваш най-добрите си качества още от първия ден. Ако интервюиращият ти постави задача, която може да бъде презентация на определена тема - инвестирай колкото се може повече време в нея, постарай се така, сякаш презентираш пред клиент. По този начин ще демонстрираш професионализъм, ораторски умения, креативност (като предлагаш нови и интересни идеи) и умения за дизайн (визията на презентацията). И ако си вложил достатъчно време и усилия, повярай ни, ще бъдеш забелязан.
4. “По дрехите посрещат, по ума изпращат” - облечи се подобаващо
Тук акцентът е върху “дрехите”. Облеклото, колкото и клиширано да звучи, е един от ключовите фактори, когато се явяваш на интервю. Дрехите играят ролята на твой представител, преди самият ти да започнеш да говориш и създават първото впечатление, което е изключително важно. Нека отбележим, че искрящите цветове като розово или оранжево например, не са подходящи. Стреми се към по-спокойни и неутрални тонове, като сиво, кафяво, бежаво, тъмносиньо, бяло или черно. Тези цветове говорят за наличие на професионализъм, самоувереност, добър стил, както и уважение към компанията и самото интервю, на което си бил поканен. Универсално облекло може да бъде риза\блуза+дънки\панталон, а дамите могат да облекат и рокля или пола, но не прекалено къси и с нормално деколте. Гримът да е семпъл, а парфюмът - ненатрапчив.
Това беше пример, който се отнася за кандидатстване на работа в корпоративната сфера. Дрескода варира в зависимост от компанията, индустрията и локацията, и това е още едно доказателство, че предварителното проучване на фирмата е от огромно значение.
5. Никога не си достатъчно добър, за да откажеш обучение
Ако си мислиш, че си достатъчно добър за ролята и няма какво повече да научиш… (Честито! Ти не беше одобрен за тази роля.)
Винаги има какво ново да се научи!
Ако компанията ти предложи обучение, не го отхвърляй, а точно обратното - възползвай се! По този начин ще покажеш на интервюиращия, че си любознателен, винаги готов да се развиваш и подобряваш, а работодателят би могъл да забележи по време на обучението, че наистина си квалифициран за позицията.
6. Покажи, че си мотивиран да работиш над слабите си черти
“Можеш ли да посочиш три от най-слабите ти черти?”
Това е въпрос, който проверява колко искрен можеш да бъдеш. Важно е да си напълно наясно с възможностите си и да не се притесняваш да споделиш кое е слабото ти място. В противен случай може да се разиграят два сценария - първият е този, в който ти заявяваш, че нямаш слаби черти, но интервюиращият не ти повярва и създаваш лошо впечатление. Вторият е този, в който интервюиращият решава да се довери на казанато, но в процеса на работа всичко скрито излиза наяве, което отново ще е в твой голям минус. Съветваме те по време на интервюто да бъдеш честен. Признай пред мениджърите и пред себе си кои са слабите ти места и бъди готов да работиш над тяхното подобряване. По този начин демонстрираш мислене в посока професионален и личностен растеж, мотивация, както и способност да се самооценяваш.
Попитахме специалистите от най-добрата агенция за подбор на персонал БАБ Консулт : “Какво отличава един кандидат от останалите?”. Бихме искали да ти споделим техните отговори, както и съветите, които са ти подготвили. Ние, като професионалисти в подбора, държим на добрата подготовка преди всяко интервю и сме готови да помогнем несигурността в кандидатите да се превърне в самоувереност.
“Това което бих искала да посъветвам всички кандидати:
Когато става въпрос за търсене на работа, цялостният процес на кандидатстване и интервюиране, е добре да сте „подготвени“.Отделете време за да проучите компанията, бъдете готови да говорите за опита си и да представите и рекламирате себе си. Мисля че всички може да се съгласим, че е важно да бъдете добре приети и да направите положително първо впечатление.
Вярвам, че трябва да се съсредоточите върху това да имате добре написана автобиография (резюме) и моят личен съвет е да подготвите мотивационно писмо. Добрата подготовка винаги се отплаща.
Всичко зависи от това за каква позиция кандидатствате, но показването на интерес, добри маниери и личностни и комуникативни умения са плюс за всички области и индустрии.
Винаги бъдете навреме за онлайн интервю или среща лице в лице и се обличайте така, че да впечатлите с външният си вид.
Освен това е по-вероятно да спечелите интервюиращите, мениджърите и ръководители на екипи, ако дадете най-доброто от себе си! Нещо, което ви съветвам да направите е след интервюто да благодарите за отделеноето време и да изпратите имейл, за да покажете интерес и професионализъм, и добър етикет.
Моля приемете моите съвети насочени, с единствената цел да ви помогнат. – от един ръководител отдел и Tech Recruiter, с предишен опит като мениджър Човешки Ресурси.”
- Деси Спасова, Team Lead Tech Recruitment
“Когато кандидатът е естествен. Не се преструва на повече, от това, което е или на някого, към когото интервюиращия да изпита съжаление. И в двата случая винаги истината се изяснява накрая. Естествеността е черта на хората, която издава колко честни биха били в дадена ситуация.
Когато даваш примери за уменията, които си добавил в CV. Използвайки различни ситуации от личния ти или професионален опит. Това може да бъде като доказателство, за това, че не си отворил първата статия в гугъл за препоръки кои умения да включиш в автобиографията си и не си ги преписал.
Интервюиращия винаги остава с добри чувства след интервюто, ако кандидатът е бил позитивен и се е усмихвал. Ако ситуацията позволява може да използваш и чувството си за хумор.”
- Рамона Арабаджиева, Recruitment Executive
“За мен е важно добрият кандидат да бъде честен. Да не бъдат преувеличавани и преекспонирани ситуации в работата били те с позитивни или негативни последствия. Считам за редно да бъде добре подготвен и сигурен в действията, които е предприел. Никой не харесва колебливия характер и неспособността да се взимат решения.
В хода на самото интервю добро впечатление прави усмивката и приветливото отношение. По комуникацията се познава и желанието. Задаването на въпроси от страна на кандидати не е табу, въпроси следва да се задават, но нека са съобразени с естествения ход на дискусията.”
- Йоана Негрова, Team Lead BPO Recruiting
Ако искаш да научиш повече за успешното интервю, прочети статията ни на тема “Тънкостите на успешното интервю” и не пропускай да разгледаш и отворените ни позиции
Сподели в :
Коментирай :